Google Analytics

08 september 2021

Commodore home computers

De Commodore VIC-20 computer


Rond oktober 1981 kocht ik mijn eerste home computer, een Commodore VIC-20. 

In het tijdschrift Radio Bulletin uit april 1979 had ik al eerder kennis gemaakt de voorloper van de VIC-20: de Commodore PET en ik was al meteen verkocht. 

Toen later de VIC-20 verscheen heb ik met al mijn spaargeld deze aangeschaft met een cassette drive en nog later een floppy drive gekocht.

Ik weet nog dat de postbode aan de deur stond met een pakketje van ruim 1200 gulden dat onder rembours moest worden afgerekend, hij heeft wel 3x het geld nageteld... Ik ben nog tot diep in de nacht bezig geweest met de VIC, wat was dat een geweldige belevenis!

Ergens rond 1984 bouw ik mijn VIC-20 samen met mijn 1541 floppy diskdrive in een 19 inch rek, compleet met mogelijkheden om geheugenbanken bij te schakelen en uitgebreid met een aansturing van twee beeldschermen, waarvan 1 met 80 tekens per regel in plaats van de 22 tekens die de VIC origineel had.


De Commodore 128 computer

In de loop der tijd is door een aantal opruim acties een en ander weggegooid waar ik natuurlijk later veel spijt van kreeg. Dus onlangs heb ik tweedehands de computer gekocht waar ik vroeger alleen van kon dromen: De Commodore 128 (C128), de laatste 8-bit computer die door Commodore is gemaakt.

Alle elektronica gaat uiteindelijk stuk. Om de C128 toekomst bestendig te maken rollen hier aan aantal projecten uit die ik in opvolgende blogs zal beschrijven:

  • Inspectie van de C128 met o.a. controle van de elektrolytische condensatoren.
  • Vervangen van de centrale koelplaat door individuele koelblokjes per chip.
  • JiffyROM kernal vervanging t.b.v. verbetering van de laadsnelheid.
  • Verbeteren van de beeldkwaliteit (onderdrukken van de z.g.n. jailbars) m.b.v. Lumafix128.
  • 64k geheugen uitbreiding voor de VDI chip.
  • Retrobrighten van de kast en de toetsen om de vergeling ongedaan te maken.

De cassette drive

In de jaren 80 was het ook heel gebruikelijk om je Commodore programma's op te slaan en terug te lezen op een cassette bandje d.m.v. een speciale cassette recorder. Nu ik toch weer met Retro Computing bezig ben leek het me handig om nog wat lege bandjes aan te schaffen en wat blijkt? Er zijn wereldwijd nog maar twee fabrikanten van cassettebandjes (en misschien nog een goedkope Chinese imitatie). Het ene is het Amerikaanse bedrijf "The National Audio Company" uit Springfield en de andere is het Nederlandse "De Bandjesfabriek" uit Lochem. http://www.debandjesfabriek.nl/
Overigens is Lou Ottens, de Nederlandse uitvinder van het Cassette bandje in maart van dit jaar overleden.
Zo zie je maar weer, de tijd vliegt soms zo ongemerkt snel voorbij, wat toen gewoon was is ineens (bijna) niet meer. En soms komt met een enkele herinnering het besef…

De VIC-1541 floppy drive

Een mooi voorbeeld van hoe de elektronica zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.


De grote kast (van binnen volgestouwd met elektronica) is de VIC-1541 floppy drive uit 1984 die je op een Commodore computer kon aansluiten. Op de 5.25 inch floppy ervoor kon je wel 174848 bytes aan opslag kwijt… Veel in die tijd. Daar boven op een versie van de “floppy drive” met moderne elektronica en in plaats van de floppy een geheugenkaartje. Deze kun je net als de oude drive op je Commodore aansluiten. Op dat geheugenkaartje passen ruim 355 duizend ! Commodore floppy’s, dus met gemak alle software die ooit voor de Commodore is gemaakt. En het stroomverbruik is terug gebracht van behoorlijk naar bijna niets. (De bril even ter vergelijking van de grootte).

Wat was het leuk om de software die ik 35 jaar geleden had geschreven weer terug te kunnen lezen van de floppy's die ik nog steeds had bewaard.

Door een ontwerpfout was deze floppy drive ontzettend traag dus ook hier rollen weer een aantal projecten uit om dit te verbeteren en net als de C128 deze toekomst bestendig te maken.
  • Vervangen van de elektrolytische condensatoren indien noodzakelijk.
  • Jiffy kernal ROM vervangen om hem sneller te maken.
  • Reinigen kop om het lezen/schrijven te verbeteren.
  • 240V modificatie om de hitte productie terug te brengen.

Meer in de volgende blogs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten